De Lek

De Lek Beton, Groot-Ammers

Aanleiding

Een familiebedrijf dat ruim 55 jaar “zegt wat ze doet en doet wat ze zegt” en elke klant -groot of klein- belangrijk vindt. Dat is De lek Beton. In de loop der jaren is het bedrijf uitgegroeid tot specialist in levering van betonmortel en andere cementgebonden species. Vanuit de vestiging in Groot-Ammers brengen de grijs-oranje wagens betonmortel, metselspecie en andere producten op de bouwplaats. Aanleiding voor de opdracht was het feit dat de besturing van twee locaties verouderd was.

Opdracht

De Lek Beton is al sinds jaar en dag één van onze trouwe klanten; samen verbeteren we de processen om uiteindelijk optimaal te produceren. Daarom hebben we de verouderde besturing van betoncentrale 1 en 2 vervangen door onze tClick software. Deze software zorgt voor snellere doorlooptijden, optimaal gebruik van zowel wagen- als machinepark, minder afval en real-time inzicht in het gehele productieproces.

Oplossing

Het vervangen van beide besturingen verliep volgens planning. We zijn gestart met een functioneel ontwerp van de centrales. Dit ontwerp is de leidraad tijdens het gehele project. Vervolgens zijn nieuwe elektrotechnische tekeningen opgesteld en de schakelkasten omgebouwd. Na inbedrijfstelling bleek alles direct operationeel. Het geheel verliep vlekkeloos, zowel vanuit de kant van De Lek als onze kant. Waarom De Lek Beton wederom heeft gekozen voor Hellebrekers? “Er is vanaf het begin een klik. De service is goed, medewerkers staan zelfs midden in de nacht direct voor je klaar en ze weten van de hoed en de rand”, aldus Piet Verrips directeur bij De Lek Beton.

Resultaat

Voor De Lek Beton is het grote voordeel dat nu alles overzichtelijk en schematisch in ingericht is en dat de orders compleet klaargezet worden. Met de inzet van het besuringssysteem tClick heeft De Lek Beton gekozen voor zekerheid. Met het nieuwe systeem loggen ze op afstand in waardoor wijzigingen direct doorgevoerd worden. Vanachter het HMI-scherm zien de operators ieder onderdeel van het gehele proces. Welke kant draait de trommel op, wordt er gelost of rijdt de vrachtwagen juist naar de truckmixer toe. Het hele wagenpark van 20 cementauto’s is in hun beheer. Volautomatisch wordt een ultieme planning gemaakt die anticipeert op eventuele filevorming of ander oponthoud.

De Lek 2